Thursday 23 February 2017

CERITA 7: Structural Equation Modeling (SEM) – Part 2


Dalam CFA:

Dalam entri sebelum ini, perenggan terakhir saya ada menyatakan ada kaedah uji cuba yang boleh kita lihat untuk menjadikan sesuatu model itu boleh dikatakan model yang terbaik.

Ketika inilah kegunaan CFA (Confirmatory Factor Analysis) yang kita lakukan sebelum ini amat berguna. Terbaik maksud saya, selain daripada nilai CMIN (Model fit), beberapa faktor berikut harus dipertimbangkan iaitu:



Dengan mempertimbangkan dan meneliti faktor-faktor seperti di atas, maka kita boleh 'menyingkirkan' item yang tidak diperlukan untuk improvekan model kita menjadi model terbaik. Pertimbangan ini juga perlu dibuat mengikut kefahaman kita berdasarkan teori dan LR yang kita perolehi sebelum ini. 

1 comment:

  1. hi, nak tanya. macam mana u analysed mediator guna multiple regression. saya blur sikit. saya kena buat kajian penting. hope awak dapat bantu. email saya zatty20305@gmail.com

    ReplyDelete